2017. április 2., vasárnap

Közösségi könyvjelző

Tanárként fontosnak tartom, hogy diákjaim az IKT lehetőségeit mind a tanórán, mind otthon hasznosan fel tudják használni, igénybe tudják venni. Éppen ezért úgy vélem, hogy az EdShelf internetes közösségi oldal sokat segíthet ennek kivitelezésében.

 Az orosz nyelvhez és természetesen más nyelvekhez is találunk hasznosabbnál hasznosabb feladatokat, gyakorlatokat az oldalon. Amit én otthoni feladatnak el tudnék képzelni, az a flash kártyák használata, amivel szép számban találkozhatunk az oldalon (pl.: https://edshelf.com/tool/declans-russian-flashcards/). Ez azért jó, mert cirill betűkkel írja le a szót, amit ha szeretnénk, akár meg is hallgathatunk. Ezután kell a diáknak a szó angol megfelelőjét leírnia. Ezzel a feladattal a kétnyelvű diákokat céloznám meg, akik angol-magyar anyanyelvűek és oroszul tanulnak, vagy akik magyar-orosz anyanyelvűek és angolul tanulnak. Azt gondolom, hogy ez esetben az életkor nem meghatározó, a szint viszont igen, ugyanis leginkább kezdő szintűek a gyakorlatok.

 A következő, ami már inkább kisebbeknek (kb. 10 éves korig) lehet érdekes a sok játékosság és szín miatt, az egy ábécé tanuló alkalmazás (https://edshelf.com/tool/letters-app/). Abból kifolyólag, hogy a betűk angol, orosz és ukrán nyelven érhetők el, angol anyanyelvűeknek ajánlanám, akik oroszul, esetleg ukránul szeretnék elsajátítani az alapokat. Ez az órába is nagyon jól be lehetne építeni, hiszen sokkal interaktívabb, mint táblára vagy papírra írattatni a tanulókat.

 További szótanulási lehetőség, és ami a legjobb, különféle nyelveken (van angol és orosz is): https://edshelf.com/tool/memwalker/ Itt a hangsúly ugyan a szótanuláson van, mégis megtalálhatók frazeologizmusok is a feladatok között. Ez már nem feltétlenül kezdőknek lett kitalálva, én inkább a nagyjából A2-B1 szinten beszélőknek ajánlanám, akár órai feladatnak is betenném. Például óra végén levezetésnek elvégeztetnék egy-két feladatot, és kiadnám, hogy gyűjtsenek 10 ismeretlen szót (a csoport közösségi oldalára). A házi feladat pedig ezen szavak megtanulása lenne.

A végére hagytam azt, amiről úgy gondolom, hogy a leghasznosabb nyelvtanulás szempontjából: az újságcikkekből és egyéb internetes olvasmányokból való tanulás (https://edshelf.com/tool/lingua-ly/). Ez már nagyjából B2-es szintű nyelvtudást követel, de természetesen ha kevésbé nehéz szöveget választ az ember, akkor A2 szinten is alkalmazható, viszont ahhoz, hogy a magyarázatok érthetőek legyenek, ez a belépőszint. A Lingua lényege, hogy újságcikket olvasva kijelölhetünk szavakat, amelyek számunkra még ismeretlenek, és ez az alkalmazás új mondatba helyezi a szót, illetve megmagyarázza annak jelentését. Ezt kiscsoportos órán olyan formában hasznosítanám, hogy különböző cikkeket olvastatnék a tanulókkal, és mindenkinek lehetősége lenne használni a Linguat (értelmezési és jegyzetelési célból is), majd röviden elmesélné a többieknek amit olvasott. Ezt jobbnak tartom mint a szótárazás módszerét, ugyanis azzal jóval több idő elmegy, illetve az ember hajlamos sokkal többet szótárazni, mint amennyire valóban szüksége van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése